Poradna_obrazek_canva.png
Katalog odpadů

Vídeň nahrazuje elektrobusy v centru, použije i vodík

| zdroj: Město Vídeň0

Testovac-vozidlo-Rampini-Hydron-ped-veskou-Sttn-operou-Wiener-Linien-Robert-Peres-1
zdroj: © Wiener Linien - Robert Peres

Od příštího roku začnou centrem Vídně jezdit nové malé elektrobusy. Ty nahradí prvotní modely, které uličkami projíždí od roku 2013. Nová vozidla bude vedle baterií pohánět i vodík, díky kterému se vozidla nemusí celý den nabíjet. Veškerý vodík navíc Vídeň dovede vyrobit sama.

Od roku 2013 kříží uličky v centru Vídně na linkách 2A a 3A celkem dvanáct elektrických minibusů, které se pravidelně dobíjejí na konečné zastávce. Od roku 2025 je mají nahradit nová vozidla stejného výrobce, která se vedle rozměrů podobají i designem. Nové vozy Rampini Hydron však nebude pohánět pouze elektromotor o výkonu 230 kW. O zvýšení dojezdu se postarají i vodíkové palivové články. Ty během jízdy budou vyrábět novou elektrickou energii, takže autobusy podle vídeňského dopravního podniku Wiener Linien zvládnou celodenní provoz bez dobíjení. Díky tomu dopravce nebude muset využívat dobíjecí infrastrukturu v centru města, a navíc může redukovat flotilu z 12 vozů na 10 kusů.

Podle vídeňského radního pro MHD a finance Petera Hankeho se jedná o další inovativní krok rakouské metropole. „Do pořízení a údržby nových autobusů Rampini investujeme společně se Spolkovým ministerstvem pro klima a s EU kolem 12 milionů euro. Tyto autobusy jsou důkazem našeho důsledného přechodu na technologie pohonu šetrné ke klimatu a činí z Vídně evropského průkopníka dekarbonizace místní veřejné dopravy,“ vysvětlil Hanke.

Vídeň se pro nové osmimetrové vozy rozhodla vzhledem k dobíhající životnosti stávajících autobusů a po důkladném testování, zní z Wiener Linien. Vodík bude desítka nových Rampini tankovat na městské vodíkové čerpací stanici, kterou společně provozují městský energetický podnik Wien Energie a komunální správce infrastruktury Wiener Netze. „Potřebný zelený vodík se vyrábí přímo ve Vídni, a tak jsme nezávislí a klimaticky neutrální,“ doplnila ředitelka Wiener Linien Gudrun Senk.

Příští rok chce Vídeň do provozu uvést i dalších deset čistě vodíkových autobusů klasické délky. Dvanáctimetrová vozidla portugalského výrobce CaetanoBus vyjedou na linku 39A v hornatější severní části Vídně. I tato linka využije nově vybudovanou vodíkovou infrastrukturu městských firem. V jižnější části Vídně město zase již letos zavedlo čistě elektrický provoz na šesti linkách. Cestující zde vozí 30 dvanáctimetrových Mercedesů eCitaro.


Technická data Rampini Hydron pro Vídeň

  • Výrobce: Rampini, Itálie
  • Rozměry: délka 8 m; šířka 2,2 m; výška 3,25 m
  • Kapacita: 42 cestujících (z toho 13 sedících)
  • Trakční baterie: 175 kWh
  • Centrální elektromotor: 230 kW
  • Palivový článek: 30 kW
  • Vodíková nádrž: 15 kg (3 vodíkové nádrže na střeše po 5 kg)
  • Dojezd: minimálně 250 km

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Vodárenství
Sovak
Zdravá města
Wasten
JRK
SKS
Ecobat
Nadace Partnerství
Adapterra Awards
Teplárna ČB
EkoWATT
Solární asociace
AKU-BAT
I-tec
SmVaK Ostrava
Energie AG
Den malých obcí
Denios
PSAS
Rema
K-tech Komunální technika
Meva a.s.
EKO-KOM
ČEVAK
Povodí Vltavy
SRVO
Bert
ORGREZ
Nevajgluj