Česká asociace oběhového hospodářství (ČAObH), Sdružení oboru vodovodů a kanalizací ČR (SOVAK), Svaz měst a obcí ČR (SMO ČR) a Agrární komora ČR jsou signatáři petice pro posunutí termínu platnosti novelizované vyhlášky či úpravu samotných limitů.
Zásadním důvodem této petice je obava, že provozovatelé ČOV zbytečně a nevratně vynaloží prostředky ve výši odhadem 5 – 8 miliard Kč pro splnění novelizované vyhlášky s limity, které dle autorů petice jsou neodůvodněně přísnými.
Chápeme princip předběžné opatrnosti jako základní princip rozhodování ve věcech ochrany životního prostředí, ale v situaci, kdy zemědělská půda trpí jak nedostatkem živin, tak i vláhy (uvědomme si, že kaly obsahují významné procento vlhkosti), představa, že je buď budeme energeticky náročně sušit a poté spalovat jako biopalivo je nešťastná ekonomicky, a další možnost – ukládat kaly na skládky – je v kontextu celoevropských snah o omezování skládkování odpadů úplně absurdní.
Podle signatářů této petice nevychází novelizovaná legislativa z žádných relevantních studií a nikdo z producentů kalů není připraven. Především limity v oblasti mikrobiologie budou provozovatelům ČOV dělat hluboké vrásky.
Ve výhledu několika týdnů dojde na základě ochoty Zemědělského výboru Sněmovny Parlamentu ČR k zorganizování několikahodinového jednání, završeného přislíbeným klíčovým jednáním na MŽP, které je garantem příslušné vyhlášky.
Dle názoru ČAObH je nezbytné prověřit, co se s rizikovými (a ještě v nedávné minulosti často ještě neexistujícími rizikovými rezidui v kalech) vlastně děje v potravním řetězci. Dále bude nutné urychleně analyzovat situaci dalších potenciálních škodlivin.
Zároveň je nezbytné vytvořit hlavně menším obcím a městům časový prostor pro realizaci racionálních opatření pro úpravu kalů a nastavit taková pravidla v dotacích pro obce především z fondů EU, které umožní splnění požadavků, které jsou dány prováděcím předpisem, kdy účinnost sporné pasáže začne již k 1. 1. 2020.
Celý text petice k dispozici ZDE
ilustrační foto/wikipedie
Komentáře