O tom, co projekt znamená pro cestující i dopravu obecně, o propojení Prahy a Středočeského kraje hovoří Michal Fišer, generální ředitel Operátor ICT.
Na konferenci k elektronickým odbavovacím systémům v dopravě jste zmínil termín revoluce v pražské a středočeské dopravě. Co jste pojmem revoluce měl konkrétně na mysli?
Praha a Středočeský kraj vstoupily na konci srpna loňského roku, kdy jsme spustili regionální dopravní systém PID Lítačka, do nové éry odbavování ve veřejné dopravě. Sjednotili jsme odbavovací systémy, zajistili kompletní digitalizaci v odbavování a cestujícím dali na výběr, na kterém nosiči budou chtít mít nahrané dlouhodobé časové kupóny. Je tak jen na cestujících, zda chtějí cestovat jako doposud s dopravní kartou Lítačka, nebo si kupóny převést na bezkontaktní bankovní karty Visa a Mastercard či In Kartu ČD. Základním kamenem systému je rovněž mobilní aplikace PID Lítačka, kterou během letošního podzimu čeká důležitý rozvoj.
Jaké konkrétní změny mobilní aplikace máte na mysli?
Aplikaci neustále aktualizujeme: v první fázi bylo možné kromě nákupu krátkodobých jízdenek jednoduše vyhledávat spojení, sledovat výluky, koupit až 10 jízdenek, aktivovat si je dle potřeby a přeposílat dalším uživatelům aplikace. Během podzimu letošního roku navíc bude možné si do PID Lítačky nahrát zakoupené dlouhodobé časové kupóny a cestovat po Praze a Středočeském kraji jen s obrazovkou mobilního telefonu. Již dnes má naše mobilní aplikace více než 250 000 aktivních uživatelů a očekáváme další nárůst uživatelů právě se spuštěním nové funkcionality během podzimu.
Jaký je podle Vás vůbec smysl vytvoření dopravní aplikace, kterou má ve vlastnictví a správě město?
Mobilní aplikaci PID Lítačka jsme od začátku koncipovali jako základní prvek regionálního dopravního systému, který propojil hlavní město se Středočeským krajem. Chtěli jsme vytvořit městkou aplikaci, která je službou občanům a zároveň plně využít dat, které aplikace městu poskytuje. Díky těmto anonymizovaným datům tak může město lépe plánovat dopravu a přizpůsobovat odbavování potřebám cestujících.
Může vůbec město obstát v konkurenci se soukromými poskytovateli dopravních mobilní aplikací?
My jsme přesvědčeni, že může a že by to navíc měl být jeden z úkolů města – integrovat pod jednou střechou nepřeberné množství přepravních možností po Praze a Středočeském kraji. Systém vychází vstříc cestujícím, kteří si budou moci nainstalovat pouze jednu dopravně-odbavovací aplikaci.
Od začátku letošního roku navíc pracujeme na přípravě nového projektu, intermodálního plánovače tras, který se výhledově stane součástí aplikace PID Lítačka a dokáže cestujícím naplánovat jejich trasu po hlavním městě za využití různých druhů dopravy.
V rámci tohoto projektu bychom chtěli zpracovat kvalitní datové sady o dopravě a ve spolupráci s komerčními poskytovateli představit aplikaci, která cestujícím při plánování trasy nabídne využití MHD, navigaci na nejbližší P+R parkoviště či naplánuje cestu na sdílených kolech nebo sdíleným automobilem.
Foto: zdroj Jana Krupičková, BID services,
koláž Hana Tomášková/ Pixabay
Konference Elektronické odbavovací systémy
Komentáře