V České republice bylo na konci roku 2020 v Centrálním registru vozidel evidováno více než 8 milionů motorových vozidel, z toho 75 % byla osobní auta (kategorie M1). Stále sice výrazně převažují auta s motory na naftu či benzín, ale i díky aktuálním trendům či státní podpoře posilují vozidla na elektřinu (bezmála 10 tisíc), která v kategorii alternativních pohonů doplňují zatím dominantní auta na plyn (přes 126 tisíc). V případě osobních elektromobilů jsme zaznamenali velký nárůst registrací v momentě, kdy trh konvenčních vozidel u nás vloni klesal.
„Ve spolupráci s Centrem dopravního výzkumu (CDV) pravidelně zveřejňujeme data k vozidlům sledovaným v rámci Národního akčního plánu čisté mobility. V nejfrekventovanější kategorii, tedy M1, tak v registru jsou stále, a ještě nějakou dobu pravděpodobně budou, nejvíce zastoupená plynová vozidla. LPG vozidel je přes 105 tisíc, CNG pak více než 21 tisíc. Osobních elektrických vozidel s externím dobíjením pak bylo evidováno téměř 10 tisíc, z toho 7 109 bateriových elektrických vozidel, kde jsme zaznamenali devadesátiprocentní nárůst. Jakkoli zde významně převažují vozidla plynová, trend se dle všeho bude postupně otáčet ve prospěch vozidel elektrických, jak naznačují data z loňského roku, ale koneckonců také data z EU. Např. v loňském roce se na registracích nových osobních vozidel podílela v součtu plynová a elektrická 3,85 %, z toho 2,58% podíl připadal právě na vozidla elektrická,“ říká Mgr. Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu.
Tab. 1 Počet registrací vozidel dle kategorie a palivo k 31. 12. 2020
* nově registrovaná vozidla dle dat SDA, reálný počet PHEV může být mírně vyšší – např. dovozy, v CRV jsou pravděpodobně některá LPG vozidla na evidenčních úřadech zařazena v rámci benzín/nafta (zejména starší vozidla)
V Česku bylo ke konci minulého roku celkem 6,13 milionu osobních aut. Celkový prodej nových vozů klesl meziročně o 19 procent, naopak odbyt elektromobilů narostl o 331 procent a plug-in hybridů o 318 procent.
Z podrobnějších aktualizovaných statistik na webu Ministerstva dopravy je také:
- patrný růst v oblasti vozidel kategorie L s externím dobíjením (motorky, mopedy, …) - těch bylo vloni evidováno 1 584, o 41 % meziročně více
• zřejmé, že z pohledu značek si v případě bateriových elektrických vozidel v kategorii M1 nejvíce registrací připsala ŠKODA (1 654 ks, 23 %), u kategorie N značka ALKÉ (125 ks, 27 %), u kategorie L pak značka HECHT (972 ks, 19 %).
Tab. 2 Počet registrací BEV vozidel kategorie M1 s ohledem na rok výroby a evidenci poslední registrace
O projektu CIVINET
Síť CIVINET, ve spolupráci s CDV, zveřejňuje informace a aktuální analýzy vozidlového parku a infrastruktury, díky nimž může každý sledovat rozvoj čisté mobility v Česku i v Evropské unii. Informace jsou členěny jak z pohledu EU, detailněji pak v rámci České republiky.
„Data budeme ve spolupráci s Ministerstvem dopravy pravidelně aktualizovat. Aktuálně máme vytvořenou interaktivní grafiku v případě registrace nových osobních vozidel v EU, v průběhu roku budou v podobném formátu zpracovány také registrace v ČR. V případě EU registrací si lze pomocí filtrů rok, paliva a země nasimulovat data podle potřeby. Řadu věcí, které obsahuje analýza, chceme zapracovat také v tomto formátu, který umožní jak odborné, tak široké veřejnosti data lépe využívat. Našim záměrem je, aby na jednom místě byla sdružená data jak k vozidlům, tak k dobíjecí a plnící infrastruktuře,“ dodává Ing. Lukáš Kadula, který se projektům v oblasti čisté mobility v CDV dlouhodobě věnuje.
Komentáře