Pečivo, ovoce a zelenina nebo uvařené jídlo – to jsou potraviny, které nejčastěji končí v odpadkových koších Čechů. Nejméně šetrní jsou pak co se jídla týká lidé do 29 let, snaha potraviny beze zbytku využít výrazně roste s věkem, více než polovina starších 50 let potraviny nevyhazuje nikdy.
Hlavním důvodem vyhazování potravin je jejich nákup nebo příprava v množství větším, než je nakonec potřebné (28 %), případně Češi navaří víc, než dokáží sníst (24 %). Jedna pětina Čechů neví, jak suroviny skladovat a pak je vyhazuje zkažené.
To všechno ukázal nejnovější průzkum agentury Ipsos provedený u příležitosti konání Global Goals Summitu 2024, za kterým stojí Asociace společenské odpovědnosti. Na něm vystoupil i zero waste šéfkuchař Vojtech Végh. „Odpadkový koš vnímáme jako kamaráda, který řeší problém. Je to ale naopak, v něm celý problém začíná. Odpadem nazýváme spoustu věcí, které obsahují hodně chuti a nutričních hodnot. Například bramborové slupky jsou o mnoho chutnější než samotné brambory. U jedné ingredience je i 32 způsobů přípravy a zbytečně, jen ze zvyku, končí na skládce,” řekl v rozhovoru na summitu.
V čase roste počet lidí, kteří se snaží potravinami neplýtvat. „Potraviny dle svých slov nikdy nevyhazuje 35 procent Čechů. Před šesti lety to bylo jen 27 procent. Vliv na to má pravděpodobně nejen ekonomická situace, kdy kvůli zdražování potravin lidé museli šetřit. Zároveň roste edukace veřejnosti. Vzniká řada iniciativ proti plýtvání potravinami, zapojují se influenceři, významnou roli v podpoře proti plýtvání hrají také samotné řetězce,“ dodala Tereza Horáková, specialistka na ESG výzkumy společnosti Ipsos.
Minimalizace odpadu není záležitostí jen domácností, ale i jídelen a restaurací. „Podle OSN ročně vyplýtváme na celém světě miliardu tun potravin. Ačkoli se většina strategií snižování odpadu zaměřuje na odpad z domácností, restaurační průmysl má také obrovský potenciál, 30 až 40 procent potravin, které servírují zákazníkům, se nikdy nesní,” vysvětlila Lucie Mádlová, zakladatelka a ředitelka Asociace společenské odpovědnosti.
Végh radí světoznámým restauracím s tím, jak šetřit nejen suroviny, ale i vlastní náklady a zero waste vidí jako win win win win i pro podniky. „Pokud snižujeme odpad, šetříme peníze. Pokud to mám tak nastavené v kuchyni, jsem velmi efektivní ve své práci, kuchař může pracovat méně hodin. Zároveň snižuji odpad jako takový, tedy pomáhám přírodě.”
Végh v rozhovoru dodal, že pokud restaurace maximalizuje využití ingrediencí, nabídne mnohem lepší kvalitu na talíři a maximalizuje chuť, která by jinak skončila v koši. Díky zero waste je někdy v restauraci redukce odpadu i 80%. Autor Gastromapy Lukáš Hejlík na toto
téma navázal zmínkou o hotelových snídaních, které jsou podle něj případem nešetrnosti k surovinám. „Vyhazuje se mnoho a mnoho nejen vajec, proto fandím hotelům, které přichází s menu a la carte.”
Výzkum vznikl u příležitosti Global Goals Summitu 2024 – akce roku v udržitelnosti – jejíž druhý ročník pořádala Asociace společenské odpovědnosti. Řečníci zde sledovali udržitelnost z několika pohledů, například fotbalového, technologického nebo gastronomického. Kompletní výzkum mapující postoj české veřejnosti k těmto oblastem najdete zde.
Komentáře