Anti-food waste platforma Nesnězeno, která po celé ČR pomáhá restauracím a obchodům s potravinami omezit plýtvání jídlem, stále častěji láká i hotely. Ty přes ni mohou uživatelům nabídnout nevyužité hotelové snídaně, které by jinak skončily v koši. Pro hoteliéry se tak otevírá zajímavá možnost přivýdělku spojená se společensky zodpovědným přístupem k plýtvání potravinami. Společně již zapojené hotely prodaly tisíce balíčků v celkové hodnotě přes 700 tisíc korun.
Nesnězeno s hotely spolupracuje dlouhodobě, ale dosud to bylo jen okrajově – mezi nejdéle zapojené patří například pražský Hilton, který přes platformu prodal přes 2 500 snídaňových balíčků. Úspěšnost těchto prodejů se přitom pohybuje okolo 95 %, což potvrzuje, že mezi uživateli Nesnězeno je o snídaně zájem. Mezi další zapojené hotely patří třeba Penta, Hotel Metropol-Bistro Café nebo brněnské Barcelo, další hotely postupně přibývají.
„Z ohlasů na sociálních sítích i zpětné vazby v rámci zákaznické podpory vidíme, že naši uživatelé po větším zapojení hotelů volají – uvědomují si totiž, že přebytky z hotelových snídaní budou značné,“ dodává Jakub Henni, CEO Nesnězeno.
Hotely zapojené do platformy Nesnězeno celkem prodaly již tisíce balíčků a zachránily tak jídlo v hodnotě přes 700 tisíc korun. Průměrná hodnota jednoho snídaňového balíčku je cca 75 kč a úspěšnost jejich prodejů se obecně pohybuje na velmi vysoké úrovni, například v případě hotelů Hilton či Penta se jich prodá drtivá většina. Pomáhá tomu i fakt, že hotelové snídaně jsou velmi oblíbené. „Naši uživatelé snídaňové balíčky vyhledávají – mohou tak získat skvělou snídani na vysoké úrovni, a to za poloviční cenu okolo 75-80 korun. Nejčastěji jde o snídaně kontinentálního typu, typicky třeba English breakfast s vajíčky, slaninou, toasty a podobně,“ doplňuje Jakub Henni.
Pro hoteliéry přináší zapojení do platformy nejen vítaný přivýdělek navíc, ale také možnost zapojení se a profilace v oblasti společenské zodpovědnosti. Celosvětový problém plýtvání s potravinami se totiž dotýká i ČR, kde se ročně vyhodí přes 1 milion tun jídla. Snaha plýtvání omezit se tak stává určitým trendem a pro restaurace, obchody i hotely atraktivní cestou, jak se chovat zodpovědněji.
„Na Nesnězeno jsou momentálně zapojena zhruba desítka hotelů, ale zájem roste a věřím, že brzy přibudou další. I díky tomu, že Nesnězeno neustále roste a naše síť již brzy bude celorepubliková a obsáhne všechny regiony,“ dodává Jakub Henni.
Food-waste problematika u hotelů ve světě
Podle údajů britské platformy Greenhotelier vyhodí britské hotely ročně až 80 tisíc tun potravin – jídlo, které nechají na talířích hosté, přitom tvoří jen třetinu. V USA připadá na hotely a podniky zaměřené na spotřebitele celkem 40 % potravinového odpadu.
I proto se rodí řada iniciativ a standardů, které mají pomoci snížit potravinový odpad. Světový fond na ochranu přírody (WWF) například vyvinul platformu, která pomáhá omezit plýtvání v hotelech díky lepšímu plánování menu i efektivnějšímu využívání zbytků.
V lepším plánování pomáhá také rychlý rozvoj umělé inteligence. Mezinárodní síť hotelů Iberostar tak v prvním pololetí roku 2023 díky implementaci AI snížila množství odpadu o 28 % a ušetřila 735 tisíc jídel. Do roku 2025 by síť chtěla dosáhnout nulového potravinového odpadu.
Komentáře