První nákladní automobil pro svoz odpadu plně na elektrický pohon má Brno. Jde o Volvo FE Electric, patří městské společnosti SAKO Brno a do brněnských ulic vyjede v druhé polovině srpna.
„Po úspěšném jarním testováníelektrického nákladní vozu jsme přistoupili k pořízení vozidla pro sběr komunálního odpadu. Toto je první vlaštovka našeho budoucího bezemisního vozového parku,“ oznámil Filip Leder, předseda představenstva SAKO Brno.
„Zatímco typický popelářský vůz, jemuž se v hantýrce říká kukačka, najede měsíčně něco přes dva tisíce kilometrů, přičemž spálí přibližně 450 litrů nafty, tento vůz je plně bez emisí, bez zápachu nafty, nevypouští žádné oxidy dusíku ani emise CO2,“ zdůraznil Petr Hladík, 1. náměstek brněnské primátorky. Petr Hladík zároveň dodal, že další devizou popelářského vozu na elektřinu bude tichý provoz a nízké provozní náklady. Pro popelářský vůz na naftu je energeticky náročné především neustálé rozjíždění a zastavování během sběru odpadu. Zato elektrická kukačka se bude v brněnských ulicích pohybovat takřka neslyšně a bez výfukových plynů. „Z popelářského vozu na elektřinu uslyšíte už jenom brzdy, signál při zařazení zpátečky a zvuk vysypávání obsahu nádob,“ konstatoval Petr Hladík. První plně elektrický popelářský vůz v republice bude svážet odpad v městských částech Židenice, Slatina a Černovice. V příštím roce jej doplní další vozidla SAKO Brno na alternativní pohon.
Energii pro nabíjení elektrických vozů bude Brno brát z vlastních zdrojů. Využívat chce jednak rostoucí sítě městské fotovoltaiky a také provozu brněnské „spalovny“, přesněji Zařízení na energetické využití odpadu (ZEVO SAKO Brno). „Nyní vyrábí městská společnost SAKO Brno z odpadů kolem 60 až 80 tisíc MWh elektrické energie ročně a po výstavbě dalšího spalovenského kotle se toto množství téměř zdvojnásobí. Městská fotovoltaika bude do pěti let generovat dalších nejméně 43 GWh energie ročně,“ řekl Petr Hladík. Město má v plánu budování sítě nabíjecích stojanů. Velké dobíjecí středisko bude také v areálu svozové firmy a poslouží i pro veřejnost. „V areálu Divize Svoz a na střeše právě dokončované velkokapacitní dotřiďovací linky necháme rozmístit fotovoltaické panely, primárně určené pro nabíjení popelářských vozů. Aktuálně zadáváme tento projekt do přípravy,“ prozradil Filip Leder, předseda představenstva SAKO Brno.
Volvo FE Electric - technické parametry 1. popelářského vozidla s elektrickým pohonem a lineární lisovací nástavbou
Prvky | Volvo FE Electric | |
Hnací ústrojí |
2 elektromotory, dvourychlostní převodovka | |
Motor |
Elektrický motor o max. výkonu 400 kW, bezemisní | |
Výkon | Trvalý výkon až 225 kW (300 k) | |
Kapacita akumulátorů | 265 kWh, 4 akumulátory. | |
Doba nabíjení (plné nabití) |
11 h střídavým proudem (22 kW) 2 h stejnosměrným proudem (150 kW) | |
Dojezd vozidla při –10°C a s maximálním využitím nástavby |
min. 70 km | |
Celková hmotnost soupravy | 27 000 kg | |
Automatický vyklápěč | elektricky poháněný | |
Vyklápění pomocí hřebenu |
Pro nádoby od 110 litrů (popelnice) po 1 100 litrů (kontejner) | |
Další specifikace: |
Barevný kamerový systém s LCD monitorem v kabině řidiče, bezpečnostní hmotnostní čidla, bezpečnostní stop tlačítka, zábleskové LED majáky, elektricky ovládaná okna, vyhřívané čelní sklo, vzduchem odpružená sedadla, servis podvozku Volvo je zajištěn plným servisním kontraktem Volvo GOLD |
Komentáře