Poradna_obrazek_canva.png
Katalog odpadů

Recyklace asfaltu se v praxi osvědčila

| zdroj: Pardubický kraj0

aktuality
zdroj: Pardubický kraj

Náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš navštívil na konci července obalovnu Topol u Chrudimi. Kromě využívání recyklovaných materiálů pro výrobu nových asfaltových směsí řešil s vedením podniku i současnou situaci v dopravním stavitelství a výhled celého odvětví do budoucna.

Pardubický kraj od letošního roku požaduje u všech rekonstrukcí silnic ve svém majetku využívat minimálně 15 procent R-materiálu, tedy recyklovaného asfaltu a kameniva z povrchu původní silnice. „Důvody jsou prosté. Jedná se o ekologické řešení, při kterém využijeme alespoň část původní vozovky pro tvorbu nové. Dalším faktorem je, že využijeme kamenivo, které se nemusí těžit v lomech. Posledním benefitem je ekonomická stránka věci, protože asfaltová směs s 15 procenty R-materiálu vyjde obalovnu na výrobu levněji. Finanční úspora je asi deset procent. Cílem mé návštěvy bylo ověřit si, zda naše požadavky jsou v praxi dlouhodobě splnitelné, a vše funguje, jak má,“ uvedl náměstek Kortyš.

Do budoucna chce krajská samospráva postupně podíl recyklované složky v asfaltu zvyšovat. Prozatím je maximální hranicí 25 procent R-materiálu ve směsi. To platí v případech, kdy v obalovnách není k dispozici paralelní sušící buben, který směs předehřívá. „Čím více recyklujeme, tím lépe pro životní prostředí i pro nás. Bohužel nejde znovu využít povrch celé staré silnice, protože při využití R-materiálu se pečlivě hlídá chemické složení jednotlivých složek, ale do budoucna bychom se měli určitě dostat minimálně na 25 procent. Líbil by se mi samozřejmě i vyšší podíl, ale k tomu je potřeba, aby si obalovny pořídily paralelní sušící buben za 40 až 50 milionů korun. V případě instalace tohoto zařízení by výrobci potřebovali garantovaný odběr alespoň 150 tun asfaltu s vyšším podílem recyklované směsi na jednu várku. Jinak je to pro ně neekonomické. Takže do budoucna nás čeká celostátní debata o tom, zda se vydat cestou ještě efektivnější recyklace. Stát i kraje by ale měly garantovat firmám, že o tyto ekologičtější asfaltové směsi bude z jejich strany dlouhodobý zájem a navýší se finanční prostředky na opravy silnic,“ dodal Michal Kortyš s tím, že se zástupci stavebních firem bude nejenom o tomto tématu znovu diskutovat v září na pravidelném silničním veletrhu.

Kromě R-materiálu řešil náměstek Kortyš s vedením obalovny i problematiku gumoasfaltu, jeho vhodné použití a údržbu v praxi. Stejně tak probrali technické postupy u používání dalších inovací, například geomříží, které zvyšují odolnost vozovky proti prasklinám. „Bavili jsme se samozřejmě i o cenách, které firmy nabízejí ve výběrových řízeních. Diskutovali jsme také o situaci ohledně lomů, protože dlouhodobě je v České republice problém s povolováním těžby, ale bez kameniva nemůžeme opravovat silnice. Zde bude potřeba najít kompromis a samozřejmě co nejvíce využívat již jednou vytěžený kámen, který by bylo škoda deponovat někde na skládkách,“ zakončil náměstek Kortyš.

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Vodárenství
Sovak
Zdravá města
Wasten
JRK
SKS
Ecobat
Nadace Partnerství
Adapterra Awards
Teplárna ČB
EkoWATT
Solární asociace
AKU-BAT
I-tec
SmVaK Ostrava
Energie AG
Den malých obcí
Denios
PSAS
Rema
K-tech Komunální technika
Meva a.s.
EKO-KOM
ČEVAK
Povodí Vltavy
SRVO
Bert
ORGREZ
Nevajgluj