Poradna_obrazek_canva.png
Katalog odpadů

Průzkum Ipsos: Češi zálohový systém chtějí. Zavedení záloh nijak nesníží jejich chuť nápoje nakupovat

| zdroj: Iniciativa pro zálohování0

plastove_lahve.jpg
zdroj: Ilustrační foto/ Pixabay

Jednotná výše zálohy 4 Kč pro PET lahve i plechovky a možnost vracet zálohované nápojové obaly v obchodech, a především v těch, ve kterých nakupují. Takové nastavení dvou důležitých parametrů zálohového systému na PET lahve a plechovky by podle průzkumu společnosti Ipsos vyhovovalo českým spotřebitelům.

Na systému záloh přitom oceňují především ochranu životního prostředí, snížení množství odpadu a jeho výskytu v přírodě nebo ulicích, opakované využití suroviny a také finanční motivaci k ekologičtějšímu chování. Zavedení záloh v ČR by nijak neovlivnilo současné spotřebitelské chování.

Z výzkumu agentury Ipsos vyplývá, že Češi zavedení záloh na nápojové obaly jednoznačně podporují. „Tři čtvrtiny spotřebitelů jsou zcela jasně pro zálohování PET lahví a sedm z deseti je pro zálohování plechovek. Dalších 12 % Čechů systém záloh vnímá pozitivně, ale nejsou ještě zcela rozhodnutí. Potřebují koncept blíže vysvětlit a pochopit,“ vysvětluje Michal Straka, analytik společnosti Ipsos, a dodává: „Zásadním zjištěním je také skutečnost, že podpora zálohového systému se nijak nezměnila ani poté, kdy jsme lidem vysvětlili, že zálohované obaly budou muset vracet nezmačkané. A to přesto, že díky třídění do sběrných kontejnerů si na sešlapávání nápojových obalů lidé zvykli.“

Podpora systému záloh je motivovaná především jeho pozitivními dopady: ochranou životního prostředí, snížením množství odpadu a jeho výskytu v přírodě nebo na ulicích, opakovaným využitím suroviny a také finanční motivací k ekologičtějšímu chování. Zhruba třetina Čechů nenašla na konceptu zálohování nic negativního. Lidé, kteří jsou ohledně zálohového systému skeptičtí, očekávají více práce s vracením či větší zátěž pro obchody.

Průzkum vyvrátil také obavu, že po zavedení zálohového systému spotřebitelé přestanou nápoje kvůli ceně nakupovat. Češi dobře rozumí, že v případě zálohy nejde o navýšení ceny, protože po vrácení obalu ji dostanou zpátky. 81 % potvrdilo, že bude po zavedení záloh nakupovat stejně či víc nápojů v PET lahvích, v případě plechovek 79 %. „Skutečnost, že zavedení zálohy na nápojové obaly nijak neovlivní chuť Čechů k nákupu je důležitou zprávou pro nás, ale také pro obchodníky. Zásadní je v tomto ohledu nastavení správné výše zálohy,“ říká Kristýna Havligerová, manažerka vnějších vztahů Iniciativy pro zálohování. Jako ideální považují Češi podle průzkumu zálohu ve výši 4 Kč. Tato hodnota vykazuje nejlepší poměr ochoty ji akceptovat při nákupu v kombinací s ochotu obal po použití následně vrátit. Podle Havligerové je potřeba vždy zvažovat aktuální situaci i předpokládaný vývoj inflace, a proto se spotřebitelů bude nutné znovu zeptat v momentě zavedení systému a vzít také v úvahu aktuální výši spotřebitelských cen.

Zálohovánígraf

Průměrná výše zálohy, kterou spotřebitelé spontánně navrhovali, je 3,98 Kč pro PET lahve a 3,85 Kč pro plechovky. Navrhovaná výše je vyšší u mladších generací a s věkem klesá.

Důležitá je pro Čechy také sběrná síť. Chtějí mít možnost vracet zálohované obaly v obchodech, ve kterých je nakoupili. „Nejčastějším zmiňovaným typem byly hyper a supermarkety. Jsou to místa, kde Češi nápoje nejvíce nakupují, mají velmi hustou síť a dvě třetiny spotřebitelů mají nějaký v okruhu do 5 km od bydliště. Spotřebitelé do nich jezdí autem, což je zdaleka nejčastější prostředek k nákupu, a tím pádem také deklarovaný prostředek k dopravě zálohovaných obalů,“ uvádí Michal Straka.

Dostatečně dostupná sběrná síť je tak pro systém záloh zásadní. Iniciativa pro zálohování proto navrhuje zapojení obchodů s potravinami větší než 50 m2 a čerpací stanice. Spotřebitelé tak budou mít možnost vracet zálohované obaly v 11 tis. sběrných místech. Pro sběr nápojových obalů se mohou dobrovolně rozhodnout i obchody s menší prodejní plochou.

Výzkum realizovala agentura Ipsos v září 2022 na reprezentativním vzorku populace ČR starší 18 let, použit byl kvótní výběr respondentů podle pohlaví, věku, vzdělání, kraje a velikosti sídla. Celkem se výzkumu zúčastnilo 1016 respondentů.

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Vodárenství
Sovak
Zdravá města
Wasten
JRK
SKS
Ecobat
Nadace Partnerství
Adapterra Awards
Teplárna ČB
EkoWATT
Solární asociace
AKU-BAT
I-tec
SmVaK Ostrava
Energie AG
Den malých obcí
Denios
PSAS
Rema
K-tech Komunální technika
Meva a.s.
EKO-KOM
ČEVAK
Povodí Vltavy
SRVO
Bert
ORGREZ
Nevajgluj