Poradna_obrazek_canva.png
Katalog odpadů

Polemika, díl 2: Jak obce profitují z odpadů a jakou roli v ekonomice hrají PET lahve a plechovky?

| autor: Redakce0

FOTO KOVY BALÍKY
zdroj: Vytříděné plechovky, Spolek veřejně prospěšných služeb

Vprvním díle této polemiky respondenti odpovídali na tři konkrétní otázky. V tomto druhém díle se na celou problematiku zálohování podíváme prostřednictvím odpovědí zainteresovaných odborníků z více úhlů.

Ministerstvo neustále vyvíjí obrovský tlak na poslance ve snaze zvrátit stále sílící odpor proti zavedení záloh. Našimi dnešními respondenti jsou ti z druhé strany. Z praxe. Ti, kteří celou dobu namítají, že zálohy nejsou špatným nástrojem pro země s nižšími čísly sběru, s ne tak rozvinutou a dobře fungující sběrnou sítí.

Dnešní polemiku nad problematikou zálohování zahájí svým příspěvkem Sdružení místních samospráv ČR, svým názorem přichází také Richard Blahut, předseda Spolku veřejně prospěšných služeb a náhled na celou věc velmi sofistikovaným pohledem přidá Aleš Boháč, náměstek primátora Statutárního města Ostrava.

Sdružení místních samospráv ČR:

Obce jsou ze zákona o odpadech původci odpadů s tím, že za své občany řeší nakládání s nimi. Jsou to také obce, které přes 20 let (ve spolupráci s dalšími subjekty) vytváří systém odpadového hospodářství České republiky. V tomto směru jsou motivováni mimo jiné snahou vytvářet čisté prostředí pro život svých občanů. Zároveň mají povinnosti plnit od roku 2025 a dále separační cíle a to znamená, že musí nastavit pokud možno co nejvíce efektivní a funkční obecní systémy, příznivé a pohodlné pro občany.

Obce z logiky věci nemohou na žádné aktivitě profitovat v obchodním slova smyslu. Každý zisk, který daná aktivita přináší je příjmem obecního rozpočtu, takže je použit jen a pouze k rozvoji či správě obce. Veškeré finanční prostředky z prodeje druhotných surovin jsou pak využity buď ke snížení nákladů na financování nakládání s odpady a tím pádem ke snížení poplatku pro občany, nebo k financování investic do odpadového hospodářství, které občané využívají. Nezapomínejme také na skutečnost, že obce jsou povinny ze zákona postupovat s péčí řádného hospodářství a to vždy a při každém konání.

Richard Blahut, Spolek veřejně prospěšných služeb:

Spolek veřejně prospěšných služeb se aktivně účastní jednání na MŽP a je ve shodě s dalšími profesními svazy. Dlouhodobě jsme PROTI zavedení záloh na PET a plechovky, protože jednoznačně dojde k nabourání a znehodnocení zavedených funkčních systémů na oddělený sběr plastů a plechovek, který jsme léta společně s obcemi budovali a dále jej rozvíjíme.

Konkrétní příklad: Ve Frýdku-Místku a 30 okolních obcích sbíráme společně s plasty nápojové plechovky více než 6 let a s dotříděním na ruční dotřiďovací lince s tím nemáme nejmenší problém, výstup viz. foto v úvodu článku.

Od ledna roku 2024 jsme zavedli sběr plastů door-too-door systém u RD domů ve FM v počtu 4500 ks. nádob o objemu 240 l se svozem 1x za 14 dní a tento systém provozujeme v dalších 3 obcích a řada našich obcí o tomto systému uvažuje. Za ½ roku 2024 se ve městě FM zvýšilo množství vytříděných plastů meziročně o 25%. Nárůsty množství vytříděných plastů napříč republikou budou tedy při intenzifikaci systému separovaného sběru narůstat a to jak u komodity PET tak u plechovek.

Aleš Boháč, náměstek primátora Statutárního města Ostrava:

Zamysleme se nad zálohováním, aniž bychom tuto problematiku převedli pouze do řeči čísel o zisku a ztrátách, z pohledu obce, jaký přínos pro obec bude zálohování mít, či naopak bude tratit. Proč vzniká ve veřejnosti názor, že obce jsou mimo odpadářů jedním z největších odpůrců zálohování?

V médiích převládá názor zastánců zálohování, podporovaný zájmem vlády a výrobci obalů o jeho zavedení, zdůrazňujícím splnění evropské legislativy, aniž by se poskytl odpovídající prostor k vysvětlení názoru druhé straně. Dost často zaznívá názor, že obce jsou proti zálohování, neboť mají ze současného stavu ekonomický profit z prodeje PET lahví a ještě více se na jejich úkor obohacují odpadáři. I Ostrava má k prezentovaným výhodám zálohování nedůvěru, stejně tak i k deklarovanému finančnímu prospěchu.

Obce i města za posledních 30 let masivně investovala do rozvoje třídění odpadů a v souladu s bývalou i současnou legislativou rozvíjela své systémy nakládání s komunálním odpadem. Ve svém zájmu a ve spolupráci s odpadáři budovala třídicí linky a další zařízení k úpravě zejména využitelných odpadů. A právě jejich prodejem hradí část nákladů na odpadový systém obce. Nejedná se tedy ze strany obcí o vytváření zisku, ale o snižování nákladů, v opačném případě by veškeré náklady nesli občané. To samé platí i v případě třídicích linek, kde prodej tohoto materiálu snižuje provozní náklady a znamená také tvorbu části jejich zisku, který by v opačném případě hradily obce, tedy opět občané. A to právě v případě vyvedení zálohovaných obalů z tříděného sběru vzbuzuje oprávněné obavy obcí, že tímto dojde k navýšení nákladů na odpadové hospodářství a v mnoha případech také ke zmaření vynaložených investičních prostředků. že k navýšení nákladů na svoz a třídění odpadu ze žlutých nádob na třídicí lince dojde, ukazují propočty nákladů i v našem městě.

Zastánci zálohování argumentují, že Česká republika sice poměrně dobře třídí, ale zaostává v recyklaci. Je snad úkolem obce zajistit recyklaci? Obce svůj úkol zajistit třídění odpadů plní, a k tomu hojně využívají nabízené dotační tituly. Kde však zaspal stát, je podpora průmyslu v budování recyklačních kapacit, což se teď snaží napravit zavedením povinného zálohování a připravovaným povinným přenesením odpovědnosti za nakládání s odpadem na jeho výrobce a prodejce.

Paradoxem je, že stát sice podporuje třídění a výstavbu třídicích linek, schopných třídit i směsný komunální odpad, ale zároveň neumožňuje započítat takto vytříděné využitelné odpady do třídicích a recyklačních cílů. Argumentem je, že vytříděné odpady na třídicí lince nepochází od občana, ale vytřídí je někdo jiný a někde jinde, přitom se jedná stále o odpad vzniklý ve stejné domácnosti. Je to tak dobře? V Ostravě kombinujeme několik způsobů třídění odpadů od občanů – do speciálních nádob na jednotlivé druhy odpadů, v pilotním projektu single streamu v rodinné zástavbě (odkládání papíru, plastů, nápojových kartonů a kovových obalů do jedné nádoby s jejich následným roztříděním na třídicí lince) a dotřiďování směsného komunálního odpadu na moderní optické lince.

Dle stávajících výsledků se ukazuje, že využitím všech těchto způsobů lze dosáhnout požadovaných cílů i bez nutnosti zavést zálohový sběr. K námitkám, že tímto způsobem nelze zajistit požadovanou čistotu a nezávadnost PET lahví a nápojových plechovek k jejich dalšímu využití v potravinářství uvádíme, že v Ostravě sesbírané a vytříděné obaly ze všech našich systémů jsou na trhu obchodovatelné a není s jejich čistotou a nezávadností žádný a odebírají je i recyklační průmysl.

Budou v případě vyvedení zálohovaných obalů z obecního systému obce motivované k rozvoji svých obecních systémů?

Velká nedůvěra ze stran obcí panuje i k propagované zálohové kalkulačce ministerstva ŽP. Aniž budeme používat konkrétní čísla, i když v našem případě tak úplně neodpovídají skutečnosti, podívejme se trochu blíže na použitý vzorec výpočtu.

  1. Příspěvek EKO-KOM zůstává na přibližně stejné, ne-li vyšší hodnotě, i když výrobci obalů přestanou do systému přispívat – je záruka, že tento výpadek příspěvku nahradí výrobci ostatních obalů? Proč by to dělali?
  2. Obce obdrží podíl z nevyplacených záloh ve výši 15 %, ale pouze v prvních 4 letech, kdy bude postupně klesat, až zanikne úplně. Podle návrhu novely zákona bude výše zálohy stanovena vyhláškou. Zároveň se uvádí, že následně výši zálohy stanoví operátor zálohového systému a bude ji moci změnit 1x ročně. Mají obce jistotu, že pak nebude výše zálohy operátorem stanovena v co nejnižší možné výši, čímž mohou obce přijít o nemalou částku?
  3. Součástí kompenzace příjmu obcí má být i příspěvek obecnímu systému za nakládání s odloženými letáky do modrých nádob a EKO-KOM na tuto činnost nepřispívá vzhledem k tomu, že se nejedná o obaly. Obce nemají dostatek informací, že byla provedena relevantní analýza nakládání s tímto odpadem a informace o předpokládaném vývoji na jejich trhu. Neví, z jakých dat se vycházelo, a zda je ve výpočtu zohledněn pravděpodobný pokles distribuce letákových tiskovin. Ze zkušeností v našem městě víme, víme že se již delší dobu projevuje pokles množství letáků vkládaných do dopisních schránek a že obchodníci ve stále větší míře přecházejí na digitální formu letáků. A to ještě povinnost hradit příspěvek za nakládání s tímto odpadem nemají.

Navíc se jedná opět pouze o jednu část letáků – obchodní sdělení – ostatní formy letákových tiskoviny jsou z poplatku vyjmuty a na nakládání s nimi obce příspěvek nezískají.

Ve zveřejněné kalkulačce je tedy několik neznámých veličin, které si obce nemohou ověřit, jsou k ní tedy nedůvěřivé.

To vše z pohledu obce vzbuzuje dojem, že je pro veřejnost zdůrazňována neochota obcí k podpoře připravovaného zálohování s tím, že budou připraveny o část zisků z prodeje obalových materiálů. Zároveň je jim podsouváno, že zálohování odmítají, protože z toho profitují. Je snižování nákladů na odpadové hospodářství prodejem obalových materiálů profitem? Pak ANO, profitují z toho. Je tento profit pozitivní? Znamená-li to možnost využít tento příjem k uhrazení části nákladů, které nemusí hradit občané a tím ušetří část svého rodinného rozpočtu, pak je to profit pozitivní.

Pokud však dojde zavedením záloh k propadu ekonomiky odpadového hospodářství a projeví se to negativně v obecním rozpočtu, pak NE a bude to špatná zpráva pro peněženky občanů.

I když jsme v Ostravě přesvědčeni, že v rámci námi rozvíjeného systému odpadového hospodářství jsme schopni naplnit veškeré cíle odpadové legislativy které můžeme ovlivnit, víme, mnoho obcí v republice není ve stejné pozici.

Republika jako celek mnoho let promarnila nekončícími diskusemi o dalším směřování odpadového hospodářství. Nezbývá již mnoho času k nápravě, bude tedy pravděpodobně nutné přistoupit k jisté formě povinného zálohování, abychom jako stát naplnily cíle třídění a recyklace podle evropské legislativy.

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Vodárenství
Sovak
Zdravá města
Wasten
JRK
SKS
Ecobat
Nadace Partnerství
Adapterra Awards
Teplárna ČB
EkoWATT
Solární asociace
AKU-BAT
I-tec
SmVaK Ostrava
Energie AG
Den malých obcí
Denios
PSAS
Rema
K-tech Komunální technika
Meva a.s.
EKO-KOM
ČEVAK
Povodí Vltavy
SRVO
Bert
ORGREZ
Nevajgluj