Návrh tras posloužil jako základ koncepce pro cyklistické propojení přeshraničních sítí. Celkové náklady na realizaci projektu se vyšplhaly v přepočtu k 18 milionům korun.
„Celkově se jedná přibližně o 720 kilometrů nových cyklotras na české straně a 580 kilometrů na straně polské. Pro Královéhradecký kraj tento projekt znamená možnost vybudovat konkrétně až 147 kilometrů dalších cyklotras. Odhadované náklady na jejich realizaci jsou v přepočtu téměř půl miliardy korun,“ okomentoval výsledky projektu radní Pavel Hečko pro oblast regionálního rozvoje s tím, že vybudování nových cyklotras by pokryly z části krajské a státní dotace.
Projekt vznikl za účelem rozvoje území česko-polského pohraničí v oblasti turistiky. Partneři zmapovali současný stav na území a vytvořili návrhy vytvoření cykloturistické infrastruktury s přeshraniční propojením. Nový návrh posloužil jako základ pro takzvanou „Koncepci dálkové cyklistické trasy se sítí přeshraničních cyklistických propojení“.
Na území Královéhradeckého kraje se jedná o navržené trasy dle krajské strategie v oblasti cyklo, in-line a bike produktů. Za zmínku stojí potencionální úsek Labské stezky z Kuksu do Vrchlabí a cyklotrasa z Potštejna do Hradce Králové. Z propojovacích tras s návazností na Polsko se jedná především o Kladskou stezku vedoucí z Jaroměře přes Českou Skalici do Náchoda a dále část příhraniční cyklotrasy propojující obce Machov, Polici nad Metují, Teplice nad Metují a obec Libná.
„Tvorbu nových cyklotras musíme vnímat nejen z pohledu přínosu pro turistický ruch, pro přiblížení krás našich kulturních památek a přírodního bohatství, ale také jako zásadní přínos pro zaměstnanost v různých částech Královéhradeckého kraje, pro které je turistický ruch významným zdrojem obživy,“ vyzvihl důležitost projektu hejtman Královéhradeckého kraje Jiří Štěpán.
„V širším významu úkolem projektu byla také racionalizace managementu cykloturistiky na území polsko-českého pohraničí, ke které měla vést blízká spolupráce polských a českých subjektů z oblasti samosprávy a neziskového sektoru. Díky tomu by se při realizaci projektu zlepšily podmínky rozvíjení udržitelné cykloturistiky i dosud v Polsku méně populárního in-line bruslení, což by mělo dopad na aktivizaci místní ekonomiky, přinášející měřitelný užitek obyvatelům regionu,“ řekl lídr projektu a ředitel polského Institutu územního rozvoje Maciej Zathey.
Partneři zapojení do projektu:
• Královéhradecký Kraj,
• Asociace Měst Pro Cyklisty,
• Nadace Partnerstvi,
• Region Orlicko-Třebovsko,
• Dolnoslezské vojvodství (Institut územního rozvoje)
• Opolská regionální turistická organizace,
• Zabkovický okres,
• Sdružení regionálního rozvoje a spolupráce „Olza“,
• Vratislavská cyklistická iniciativa.
Na projektu zaměřeném na cykloturistiku pracovali partneři 30 měsíců a je spolufinancován z prostředků Evropského fondu regionálního rozvoje, prostřednictvím programu INTERREG V-A Polsko – Česká republika.
S podrobným průběhem trasy i se spojnicemi se můžete seznámit prostřednictvím geoportálu zde https://map.nmaps.pl/irt.dsp1.k2omTO/cykloprojekt.
Foto: zdroj Královehradecký kraj
Komentáře