Co podle Vás brání většímu rozvoji elektromobility u nás?
Záleží na tom, co elektromobilitou myslíte. Poslední dobou se stále častěji setkávám s názorem, že elektromobilita „to jsou hlavně ty elektromobily, rychlonabíječky a dotace“. „Je to taková hračka pro ty bohaté, na kterou se skládají ze svých daní ti chudší.“
Jestliže ale uchopíme elektromobilitu komplexně a přidáme k tomu bateriová úložiště, hybridní fotovoltaickou elektrárnu a malé inteligentní walboxy - pak začne elektromobilita dávat smysl a to nejenom ekologický, ale hlavně ekonomický.
Většímu rozvoji elektromobility v ČR pak brání hlavně nedostatek elektromobilů a jejich finanční nedostupnost. To by se však mělo za pár měsíců změnit.
Je aktuálně na trhu dostatečná nabídka elektromobilů, které nabízí běžnému řidiči podobný komfort jako auta se spalovacím motorem?
V současné době je na našem trhu všeobecně nedostatek elektromobilů. Realita je taková, že vzhledem k nařízení EU většina výrobců čeká s prodejem až na začátek roku 2020. Osobně si myslím, že v dubnu 2020 již bude nabídka solidní a za rok 2020 by měl počet elektromobilů na našich silnicích poskočit o 100 %. Bude to však zlomový rok pro celou EU.
Co se týče komfortu, záleží, co si kdo pod tímto pojmem představí.
Elektromobily jsou vzhledem k obchodní politice mnohých elektromobilek dodávány většinou v těch nejvyšších výbavách. Vyhřívaná sedadla, LED světlomety, Line asistenty, parkovací asistent, tempomat, vyhřívaný volant, vyhřívané přední sklo, mnohé z toho bývá u elektromobilu standardem. Cestování elektromobilem tedy bývá velmi pohodlné a na rozdíl od klasického spalováku je jízda elektromobilem naprosto tichá a neunavující. Zvláště na kratší trasy – 100 až 200 km je elektromobil skvělý. Trasu Praha – Ostrava je samozřejmě pohodlnější jet vlakem.
Jste známý tím, že si svůj elektromobil nabíjíte doma sám. Jak to funguje? Jaké výhody nebo nevýhody skýtá vlastní dobíjení? A je podle Vás domácí dobíjení ta nejlepší varianta pro uživatele elektromobilů?
Funguje to tak, že přijedu k domu, vystoupím z auta - v jedné ruce brašnu s notebookem. Druhou rukou vezmu kabel, který je napevno připojen k walboxu, jeho konec strčím do auta a jdu domů.
Celé to připojení netrvá ani 5 sekund – žádné zdržování. Odměnou za těch pět sekund je to, že když přijdu ráno k autu, mám vždy „plnou nádrž“. Prakticky celý den se tak dá jezdit bez dalšího nabíjení – prostě pohoda.
Navíc nyní testujeme bateriové úložiště, jehož základem jsou použité baterie ze starých elektromobilů. Výsledky jsou zatím skvělé, a to jak technicky, tak i ekonomicky. Podrobné grafy, parametry i ekonomiku vám nachystám na konferenci 14. listopadu 2019, která proběhne v rámci e-Salonu.
Ukazuje se, že elektromobilita jejíž součástí je RD, elektromobil, HFVE a bateriového úložiště, začíná dávat ekonomický smysl i v současné době. A to ceny všech komponent tohoto systému neustále klesají.
Co se týče variant nabíjení elektromobilu, nejlepší je nabíjet elektromobil tam, kde parkujete. Je jedno, jestli přes den v práci, nebo přes noc doma. Vše se dá nastavit tak, aby se vám elektromobil bezpečně nabil.
Jedním z mých velkých omylů v elektromobilitě bylo to, že jsem myslel, že budu muset doma vybudovat nějaké rychlé nabíjení. Rychlonabíječku, nebo alespoň 3 x 32A – aby byl elektromobil neustále nabit a připraven k jízdě. I když měsíčně najedu něco mezi 4000 a 5000 kilometry - dnes je to tak, že doma nabíjím tím nejnižším možným proudem (5A) a bohatě mi to stačí, a má to i jiné výhody.
Foto: zdroj Kateřina Krajňák, B.I.D. services s.r.o.
Komentáře