V pondělí 7.11. bylo spuštěno hlasování veřejnosti v soutěži Anticena za nejbizarnější obal. Hlasování bude uzavřeno na konci listopadu a finální výsledky budou zveřejněny začátkem prosince.
Anticenu za nejbizarnější obal odstartovala organizace Zerowasters už v srpnu, aby ve spolupráci s veřejností upozornila na nesmyslné, nadměrné, nerecyklovatelné nebo klamavé obaly.
12 nejhorších obalů vybírala odborná porota ze 152 nominovaných obalů ve 4 kategoriích. Z každé kategorie vybrala tři obaly. Mezi nejhorší obaly se tak dostaly například banány na polystyrenovém tácku, přebalené plastovou fólií, výživový doplněk v plastové lahvičce zabalený do nadměrné papírové krabičky, koření v kompozitním plastovo papírovém obalu, nebo taška z kukuřičného plastu jako příklad využití bioplastu tam, kde není vhodnou ani ekologickou variantou.
V rozhodování o výběru vítězily obaly, které nejvíce reprezentovaly danou kategorii a zároveň byly nejtypičtějším zástupcem balení, které se mezi nominacemi objevovalo nejčastěji. Za první týden se do hlasování zapojilo už přes 250 lidí.
Hlasování veřejnosti navazuje na nominace. Ty byly součástí první fáze soutěže jejímž cílem bylo vyburcovat společnost k aktivnímu vyhledávání obalů, vyrobených bez ohledu na udržitelnost. Nominovat obaly bylo možné od začátku srpna až do konce září prostřednictvím stránky www.bizarobal.cz
● Do 4 kategorií lidé nominovali 152 bizarních obalů.
● Největší počet obalů se vyskytl v kategorii nadměrný obal ( 99 výrobků).
● Po ukončení hlasování zveřejní Zerowasters výherce a osloví výrobce s doporučením, jak obal změnit, aby byl skutečně udržitelný.
Celou soutěží chce Zerowasters chtějí upozornit na to, že vzniklý odpad po nákupu zboží nemůže být odpovědností spotřebitelů. Cílem projektu je prostřednictvím medializace a volby anticeny upozornit výrobce, aby převzali odpovědnost za udržitelnost obalů, do kterých své výrobky balí.
“Bizarní obal je pro nás ten, nad jehož existencí kroutíme hlavou. Vyvolává v nás otázku, proč vůbec vznikl a zda se výrobce zamyslel nad jeho dopadem na životní prostředí. Je zkrátka hloupý a zcela zbytečný,” vysvětluje Veronika Nováčková, ředitelka organizace
Nejlepším řešením, jak předcházet vzniku odpadu je nakupování do vlastních nádob, ne pro všechny je ale tato možnost dostupná. Většina spotřebitelů nakupuje v běžných obchodech, kde se zboží prodává hlavně v obalu, a proto je důležité, aby byly udržitelné.
“Odpovědnost spotřebitelů za obalové odpady, končí v bodě, kde se přestáváme vyznávat v tom, co je a co není ekologické. Nemáme možnost ovlivnit složení nebo velikost obalu a nesouhlas můžeme vyjádřit jen tím, že daný výrobek nekoupíme. To ale není dostatečné řešení. Musíme upozornit výrobce na to, aby přijali odpovědnost za své obaly a ty nesmyslné už nadále nevyráběli” vysvětluje Veronika Nováčková.
“Postaráme se o to, aby se výsledky anticeny dostaly k firmám spolu s doporučením, jak obal změnit, aby byl udržitelný. Naším dlouhodobým cílem je ukončení výroby nerecyklovatelných a jinak pro nás bizarních obalů. Naším přáním pak je, abychom do deseti let už anticenu nemuseli vyhlašovat, ” dodává Veronika Nováčková.
Pro více informací o Anticeně a možnosti hlasovat a vybrat tak mezi 12 nejhoršími obaly, se dozvíte na www.bizarobal.cz, nebo na facebookové a instagramové stránce Zerowsters.
- ročník Anticeny za nejbizarnější obal roku vzniká za finanční podpory Hlavního města Praha.
Komentáře