Žít zcela bez odpadů je pro dnešní běžnou domácnost bohužel nereálné. Přesto je možné spotřebu obalového materiálu snížit na minimum. Komunální ekologie vám přinesla několik článků o bezobalových prodejnách. Další můžete najít například na stránkách bezodpadové mapy Reduca.
Neobaleno: Když vidíte, co kupujete
Zero waste – bezobalový nákup drogerie
Zero waste: bezobalové nakupování ve Zlíně – Bezobaláč
Stáčenou drogerii mohou nově pražští zákazníci zakoupit také ve dvou prodejnách dm drogerie markt, konkrétně v obchodních centrech Černý Most a Chodov. Po Slovensku a Rakousku zavedla od konce dubna 2019 společnost dm bezobalový prodej také v České republice.
„Je to další krok v rámci řady již realizovaných aktivit, který má pod mottem
Opakovaným použitím nádob je možné ušetřit až do 60 % plastového odpadu. To je více než žádoucí v době, kdy už je celosvětová spotřeba plastů a plastových obalů pro společnost neudržitelná. Jednotlivé státy začínají přistupovat k radikální regulaci plastových obalů. Řada zemí, stejně jako Česká republika, už omezila používání plastových tašek.
Fakta o plastovém odpadu:
•
Celosvětová produkce plastů se od šedesátých let 20. století zdvacetinásobila
•
V roce 2015 dosáhla celosvětová produkce plastů 322 milionů tun
•
Kombinace plastové fólie a papíru se v ČR nerecykluje
•
Evropané denně spotřebují 725
milionů jednorázových kelímků na kávu„O výrobky přispívající k trvalé udržitelnosti je ze strany zákazníků stále větší zájem,“ upozorňuje Jiří Peroutka. Lidé si sami uvědomují závažnost situace, aktivně vyhledávají ekologicky šetrnější varianty produktů a dávají přednost produktům bez zbytečných obalů.
„Česká republika zažívá s poslední době neuvěřitelný boom v růstu možností bezobalového nakupování. Během posledních dvou let vzniklo na 60 bezobalových obchodů po celé České republice a to samé jen s ročním zpoždění nyní probíhá i na Slovensku,“ potvrzuje Veronika Nováčková, ředitelka Bezobalu, z.ú.
V poslední době se do popředí zájmu dostává také potravinářský průmysl a jednorázové plasty a nádobí.
„Lidé jsou dnes daleko odpovědnější vůči životnímu prostředí, ale musí mít možnost volby,“ říká ministr životního prostředí Richard Brabec. Proto vznikla z podnětu MŽP iniciativa, která má za cíl ve spolupráci přímo s firmami snížit objem plastového a jednorázového nádobí v provozovnách rychlého občerstvení. Kampaň #dostbyloplastu spočívá v dobrovolných dohodách s restauracemi a občerstveními, kavárnami nebo fast foody . Jde o to, aby zákazníci měli možnost se plastového nádobí vzdát. A nemuseli přitom za alternativy platit nic navíc.
Od roku 2019 se mohou formou dobrovolných závazků na www.cr2030.cz zapojit i další firmy, instituce i jednotlivci.
Foto: ilustrační/ Pixabay
Komentáře