Úvodní blok konference se týkal problematiky mobility a inovace v zemích V4. O investičních pobídkách a programech podpory výzkumu v oblasti čisté mobility promluvil Petr Očko, náměstek ministra průmyslu a obchodu ČR pro digitalizaci a inovace. „V letošním roce se změnil systém investičních pobídek v oblasti výzkumu vývoje. Teď je více zaměřený na malé a střední firmy a na investice, které přinášejí vysokou přidanou hodnotu,“ informoval Petr Očko.
Jak Česká republika podporuje výzkum v oblasti čisté mobility?
„Investujeme 38 mld českých korun z veřejných zdrojů do výzkumu,“ upřesnil Petr Očko a dodal: „ Je to více peněz než dává třeba Rakousko.“ Ale peníze se nedostávají do praxe. Je třeba to změnit. Oblast čisté mobility je mezi aktivitami podporujícími výzkum v České republice relativně nová, investice do výzkumu jsou naprostý základ.
Zájem státu je úzce propojen se zájmy automobilového průmyslu
„Podařilo se dát emobilitu do inovační strategie. Na této oblasti dost záleží další rozvoj,“ připomněl Václav Kobera, ředitel Odboru inteligentních dopravních systémů, kosmických aktivit a výzkumu, vývoje a inovací Ministerstva dopravy. Dále je třeba se zaměřit na autonomní řízení, elektromobilitu a digitalizaci. „Zájem státu je v těchto oblastech velmi úzce propojen se zájmy automobilového průmyslu,“ upozornil Kobera, „Nepodporujeme pouze revoluci ve změně elektromobility, podporujeme evoluci.“
Národní cíle pro snížení emisí
„Ambice výrobců vozidel jsou poměrně velké a dost možná se nám ten cíl podaří překročit,“ uvedl Zdeněk Petzl, výkonný ředitel, Sdružení automobilového průmyslu, „Rozhoduje zákazník a ten určuje, jak se nám podaří naplnit limity, které stanovila EU.“ Proto je potřeba podpora státu. Musíme také zajistit dobíjecí infrastrukturu v domech, kancelářích a podobně. Nezanedbatelným faktem, ke kterému je třeba přihlížet je skutečnost, že 75 % vozového parku v České republice jsou vozidla kupovaná firmami.
Na trh s elektromobily vstoupila Škoda auto
„To, co je tady vystavené, to není nějaká pohádka, to je realita,“ uvedl své vystoupení Michal Kadera, ředitel vnějších vztahů, ŠKODA AUTO a.s., „Z našeho pohledu elektromobilita není o otázce, jestli elektromobilita nastoupí. Elektromobilita tady je.“
Prvních 500 elektromobilů Škoda Citigo iV bylo během sedmi týdnů vyprodáno. O technických parametrech vozu a dalších detailech jsme vás již informovali.
V rozmezí let 2015-2025 chce Škoda auto zredukovat flotilové emise CO2 o 30 %.
Budování dobíjecí infrastruktury
„My chceme odstraňovat jednu bariéru elektromobility, to znamená rozšiřovat sít dobíjecích bodů v České republice,“ nastínil aktivity Siemens a.s. Martin Šilar, „Chceme přispět k rozvoji autodopravy v České republice.“
Konference dále pokračuje přednáškami a panelovými diskuzemi.
Foto: Pavel Mohrmann, Hana Tomášková
Komentáře