Poplatky za ukládání směsného komunálního odpadu na skládky od tohoto roku až do roku 2030 porostou. Na co se zaměřit, aby se odpadové hospodářství tolik neprodražilo?
Poplatek za ukládání odpadu na skládku se liší podle druhu odpadu
- Prevence vzniku odpadu
a) veřejné zadávání zakázek
Obce mají manuály na veřejné zadávání zakázek, kde jedním z důležitých kritérií je i výsledný dopad na životní prostředí. Při pořizování nových věcí je vhodné zohlednit jejich životnost, možnou opravitelnost a recyklovatelnost.
b)Osvěta občanů
Správně informovaný a motivovaný občan má zájem produkovat méně odpadu a projevuje aktivní přístup ke zlepšení systému.
c) Re-use centra a re-use pointy
V re-use centrech mohou občané odkládat nebo zakoupit použité věci v dobrém stavu. Je to způsob, jak dát starým předmětům možnost dalšího využití. Neskončí tak na skládce, ale poslouží dalším majitelům, kteří nemusí kupovat nové zboží.
d)Nebalená voda k dispozici na veřejných místech
Dopad balené vody na životní prostředí je značný. Kromě plastového obalu, který po balené vodě zůstane, je třeba připočítat manipulaci, dopravu, skladování, a to často i opakovaně.
Kohoutková voda je přitom v České republice na většině míst dostupná, je kvalitní a je pravidelně kontrolována.
Toto je pouze pár základních tipů, jak pracovat na prevenci vzniku odpadu. Co se osvědčilo ve vaší obci? Napište nám a podělte se o své zkušenosti.
2. Odklon bioodpadu ze směsného komunálního odpadu
Až 40 % směsného komunálního odpadu tvoří bioodpad. Obce tak platí poplatky za skládkování odpadu, který je možné vytřídit a využít dále.
Jedním z významných opatření, jak snížit produkci směsného komunálního odpadu, je likvidace bioodpadů v místě, kde vznikají. Přitom za nejefektivnější přístup k nakládání s bioodpady je považována kombinace domácího kompostování zeleného odpadu s tříděním a následným svozem zbytků z kuchyně.
3. Důsledné třídění odpadu a uplatnění tzv. „slevy“ v případě ukládání obecních komunálních odpadů
V případě komunálních odpadů, jejichž původcem je obec, je poplatníkem vždy tato obec, a to bez ohledu na to, kdo tyto odpady vlastní při uložení na skládku. Tato úprava byla zvolena tak, aby obec mohla ukládat odpady ve sníženém dílčím poplatku v rámci tzv. „slevy“.
Obec může na základě přechodného ustanovení v § 157 zákona o odpadech v případě odpadů, které spadají do dílčího základu za využitelné odpady při uložení těchto odpadů na skládku uplatnit u provozovatele skládky nárok na tzv. „slevu“ - tedy zařazení těchto odpadů do dílčího základu za komunální odpady, u nějž výše poplatku činí pouze 500 Kč za tunu odpadu. Nejedná se o zařazení do základu pro zbytkový odpad, ale o samostatný dílčí základ vymezený přechodným ustanovením.
Obec může uplatnit slevu k jakýmkoliv svým odpadům u jakéhokoliv provozovatele skládky. Celkové množství odpadů, k nimž obec uplatní slevu, nesmí přesáhnout v roce 2021 množství 200 kg na jednoho obyvatele obce.
Obec musí provozovateli skládky oznámit, že využívá možnosti uplatnit „slevu“, případně k tomu může zmocnit provozovatele zařízení ke sběru odpadů, který ji zajišťuje svoz odpadů. Pokud obec slevu neuplatní, zařadí provozovatel skládky odpady do dílčího základu za ukládání využitelných odpadů.
Způsob uplatnění není upraven a není vázán k termínu 1. 1. 2021. Obec může využívat „slevu“ současně na více skládkách, nesmí ale přesáhnout limitní množství odpadů, na které může být „sleva“ uplatněna.
Pro výpočet množství odpadů, na které bude moci obec uplatnit „slevu“ v roce 2021, je rozhodný počet obyvatel obce uvedený v bilanci obyvatel České republiky zpracované Českým statistickým úřadem k 1. lednu 2020.
Nevyužitá část slevy se žádným způsobem nepřevádí do dalšího kalendářního roku. V dalším kalendářním roce bude moci být sleva uplatněna na množství stanovené pro tento rok v příloze č. 12 zákona o odpadech.
Komentáře