„Všechno je smart, všechno chceme, aby bylo udržitelné,“ říká Michal Polanecký, „Velmi důležitá je ale i ekonomika. Obtížně se bude bojovat s neekologickou technologií, která bude nesmírně levná. My proti tomu budeme stavět něco, o čem se domníváme, že je to ekologické, ale bude to mnohonásobně dražší. Takže se v tom řetězci musí najít někdo, kdo to zaplatí. V rámci samospráv to bude pravděpodobně daňový poplatník, občan města. Je třeba stanovit hranici, kde je udržitelnost a a co se pro město vyplatí. Já bych si přál, aby nástup nových technologií byl na takové cenové úrovni, aby se vyplatilo jejich zavádění a ještě přinášel úspory. To by byla perfektní motivace pro organizace i města.“
Podstatná je legislativní podpora. Pokud budeme stavět na argumentech několika skupin a nepůjde tomu naproti stát, bude to marný boj.
Výhody alternativních pohonů vozového parku
Pozitivní vliv na zdraví a kvalitní život občanů Tábora vlivem snižování hlukové zátěže, prašnosti a emisí z dopravy.
Technická řešení v oblasti alternativních pohonů mají kromě pozitivního vlivu na životní prostředí a obyvatele i reálný ekonomický smysl s dobrou návratností a zvýšením produktivity práce.
Elektro znamená nízké provozní náklady, využívání obnovitelných zdrojů, nulové emise. Nabíjení vozidel probíhá v nočních hodinách a nezatěžuje tak síť elektrické energie ve špičce. Lehká ovladatelnost pro obsluhu a provoz je další významnou výhodou.
CNG je nejlevnější palivo na trhu, se spotřebou ekvivalentní nebo nižší benzínu a naftě, vozidla jsou osvobozena od silniční daně. Do zemního plynu se nepřidávají žádná karcinogenní aditiva, spaliny neobsahují oxid siřičitý, snížení emisí CO2 o 20 - 25%. Plynové agregáty mají tišší chod až o 40% vně vozidel až o 60% uvnitř. Důležité ekologické hledisko však představuje omezení oxidů dusíku a také tvorby tzv. pevných částic neboli sazí, které u moderních přímovstřikových motorů vznikají i při spalování benzinu.
„Na začátku je vždy třeba si říct, pro jaký účel má technika sloužit.“
Dva komunální vysavače s bateriovým pohonem
Jejich význam tkví zejména v uklízení ulic, hlavně nedopalků, protože produktivita stroje nahradí 4-5 pracovníků ručního úklidu. Pořizovací cena stroje 450 tisíc Kč se vyplatí. Vyznačuje se nízkou hlučností, neprodukuje škodlivé emise a má velký výkon.
Kromě všech nečistot v ulicích města si vysavač poradí i s nepatrnými částečkami polétavého prachu PM10. Vysavač je samojízdný, což zvyšuje jak komfort pro obsluhu, tak výkonnost pro vyčištěnou plochu. Výdrž baterií je více než 8 hodin intenzivní práce a za směnu zvládne vysavač vyčistit až 8 km plochy. V dnešní době se vyrábí pouze s elektromotory, mají bezúdržbové gelové baterie. Přes noc se nabije, garančně se udává kolem 1000 nabíjecích cyklů, než začne klesat kapacita baterie.
První komunální elektromobil Alké
Výše dotace: 500 000 Kč v rámci Národního programu Životní prostředí
Využití: v oblasti údržby zeleně, tedy v lokalitách parků udržovaných technickými službami
„Je třeba si uvědomit, že tato auta vzešla z golfových vozítek a nádražních autíček,“ upozorňuje Michal Polanecký, „ Najednou jsou nasazena do ostrého provozu, kde jsou obrubníky, nezpevněné plochy nebo kopce. Takže i výrobci se na nich v rámci elektromobility teprve učí. Ale vzhledem k dotační podpoře je to věc, která se vyplatila. I přes některé nedostatky, které postupně vylaďujeme, jsme spokojeni a plní účel, pro který byla vozidla zakoupena. U nás to bylo na údržbu parku pro zahradníky, nejezdíme s ním v zimě.“
Druhý komunální elektromobil Alké
Původně čtyřmístný elektromobil byl přepracován na pojízdnou dílnu. V druhé řadě sedadel, které byly vymontovány, je dílnička na úpravu městského mobiliáře, konkrétně na údržbu městských laviček. Díky silné baterii bylo vozidlo osazeno i měničem na 230 V, s garancí 3 KW. Pracovníci s sebou nemusí vozit elektrocentrálu, je možné připojit veškeré elektro nářadí. Denní nájezd není omezen.
Výše dotace: 600 000 Kč v rámci Národního programu Životní prostředí
Vozidla s pohonem CNG
Ve vozovém parku společnosti funguje 12 vozidel (osobních i nákladních). V rámci Národního programu životní prostředí – výzva č. 21/2017 – získala společnost Technické služby Tábor finanční prostředky na realizaci projektu „Nákup tří osobních vozidel s pohonem CNG“.
„Soutěžili jsme to najednou jako flotilu tří aut,“ uvádí Polanecký. Přidělená dotace (3 x 50 000 Kč) byla využita na nákup nových vozidel Fiat Qubo, které slouží ke služebním účelům zaměstnanců společnosti při plnění pracovních povinností.
Michal Polanecký k nákupu dodává: „Nabídková cena od výrobce byla 900 tisíc bez daně, dotace tvořily 150 tisíc Kč. Dostali jsme záruku 5 let bez omezení nájezdu kilometrů. Těžko tomu bude konkurovat elektromobil za 1 milion Kč za jedno auto. Pro určité aplikace se v dnešní době vyplatí jít cestou plynu (CNG), hlavně z té stránky ekonomické. V Táboře máme plničku na CNG.“
Elektronářadí
Výrobci tvrdí, že plnohodnotně nahradí klasické motorové pily, ale není to úplně pravda. „V porovnání se spalovacími motory je to taková hobby kategorie,“ říká Michal Polanecký, „Ten výkon tam není. Ale je to lehčí pro obsluhu, nejsou tam vibrace a je to tišší.“ Elektronářadí se využívá spíše ke krátkodobému použití. Má to pozitivnější vliv na zdravotní stav pracovníků a kvůli tichému provozu se využívá například pro víkendovou práci na sídlištích.
Plány pro rok 2019/2020
2019 - vypsáno výběrové řízení na 3. komunální elektromobil, vč. nástavby na ekologickou likvidaci plevelů za použití páry (dotace 500.000 Kč)
2020 – příprava technické specifikace na dva nákladní vozy s pohonem CNG (dotace 350.000 Kč) + třetí komunální elektrovysavač pro lokalitu sídlišť
Využíváním alternativních pohonů v komunální technice přispívají Technické služby Tábor ke zlepšení životního prostředí a kvality života v Táboře a okolí i k úspoře provozních nákladů. Zároveň tak město zvyšuje propagaci ekologického způsobu dopravy.
Zdroje: Michal Polanecký, Konference Elektromobilita v praxi (B.I.D. services, s.r.o.)
Video: B.I.D. services, s.r.o., Michal Polanecký
Foto: Michal Polanecký archiv
Komentáře