Rychlá móda umožňuje spotřebitelům nakupovat trendy módu v masovém měřítku. Její výroba je však spojena s neuspokojivými pracovními podmínkami, vysokou produkcí odpadu a znečištěním životního prostředí.
Co je rychlá móda
Jako rychlou módu označujeme levné módní ošacení, které zobrazuje trendy přehlídkových mol a zároveň je rychle k dispozici v běžných obchodech. Charakteristická je zejména rychlost, protože vítězí ten z obchodníků, kdo rychleji uspokojí poptávku spotřebitelů.
Alex Crumbie, píšící pro časopis Ethical Consumer, naznačuje, že obchodní strategie rychlé módy je založena na předpokladu, že spotřebitelé budou i nadále kupovat nové oblečení, ať už je potřebují nebo ne.
Historie rychlé módy
Podle módního zpravodajského webu Fashionista.com je "rychlá móda jen termín daný neustále se vyvíjejícímu výrobnímu systému, který od roku 1800 nabírá na síle." Fashionista pak představuje časovou osu:
1800: Průmyslová revoluce zavedla stroje a procesy, které umožnily vyrábět oblečení ve velkém množství, což snížilo jeho cenu
1900-1950: Mnoho lidí si stále vyrábělo své vlastní oblečení. Používání masově vyráběného oblečení se v tomto období rozvíjelo zejména mezi spotřebiteli ze střední třídy.
1960-2000: Období, kdy si rychlou módu oblíbili hlavně mladí lidé, kteří přijali módní trendy. Výrobci začali hledat způsoby, jak uspokojit rostoucí poptávku.
Dnes: Rychlá móda je podporována technologiemi, jako je internet a elektronický obchod. To umožňuje nákup oblečení, které lze doručit během jedné hodiny.
Charakteristika rychlé módy
Podle Rady Commonwealth Human Ecology Council (CHEC) má rychlá móda tyto základní charakteristiky
- Rychlá
Vše musí proběhnout rychle. Snaha dostat výrobky na trh dříve než ostatní značky znamená, že součástí procesu musí být levná pracovní síla a nekvalitní materiály. Tak lze dosáhnout toho, že výrobky mohou být prodávány za co nejnižší cenu. Takto nízké ceny jsou pro spotřebitele lákavé a vedou k tomu, že lidé stále dokola nakupují nové oblečení.
- Trendy
Crumbie poznamenává, že vzestup rychlé módy v posledním desetiletí lze připsat sociálním sítím a kultuře celebrit / influencerů.
Výrobci rychlé módy sledují například reakce na oblečení celebrit na sociálních sítích. Pokud se model líbí, začíná závod, jak dostat tento styl ke spotřebitelům co nejrychleji.
- Masová výroba a levná produkce
Výrobky jsou prodávány za nejnižší možnou cenu, a přitom lze stále dosahovat zisku, protože se využívá úspor umožněných právě díky masové výrobě.
Levné, ale drahé v dlouhodobém horizontu
Vzhledem k tomu, že rychlá móda často používá levnou pracovní sílu a nekvalitní materiál, je prodejní cena oblečení velmi nízká.
Nicméně, protože je třeba koupit více oděvů v krátkém časovém období, může být nakonec nákup rychlých módních výstřelků dražší než nákup pomalé módy.
Nevyhovující pracovní podmínky vyžadují komplexní změnu
Na druhou stranu však rychlá móda díky své ceně umožňuje nákup nového oblečené i méně movitým zákazníkům. I když je pracovní prostředí, ve kterém výrobky vznikají, nevyhovující, mnohdy jde o jednu z mála možností, jak si zajistit výdělek.
Komentáře