Po zimě se v uplynulých týdnech naplno rozběhl provoz obaloven napříč pardubickým krajem. Náměstek hejtmana pro dopravu Ladislav Valtr nyní navštívil tu v Topoli na Chrudimsku. Zajímal se o její fungování a prošel celé výrobní prostory.
Pardubický kraj zavedl od minulého roku nový přístup k rekonstrukcím svých silnic. „Při každé opravě je od loňska povinné využití minimálně 15 procent recyklovaného asfaltu a kameniva z původního povrchu vozovky. Cílem je snížit ekologickou zátěž, omezit těžbu nového materiálu a zároveň snížit náklady na stavební práce,“ uvedl Ladislav Valtr s tím, že recyklace přináší nejen environmentální výhody, ale také ty ekonomické. „Asfaltová směs s podílem recyklátu je levnější a umožňuje efektivnější využití již existujících zdrojů. Kraj chce do budoucna tento podíl navyšovat až na hranici 25 procent, což je současné maximum bez nutnosti dodatečných, a také velmi drahých, technologií v obalovnách,“ dodal Valtr.
Ekologická řešení a moderní technologie jsou cestou, kterou chce pardubický kraj dlouhodobě jít. „Prodloužení životnosti silnic a moderní technologie jsou témata, která řešíme. V současné době u některých staveb používáme například geomříže, které zvyšují životnost silnic, nebo třeba emulzní nátěry, které zacelují drobná poškození vozovky. Díky tomu se praskliny dále nerozšiřují, ale naopak zmizí,“ vysvětlil Valtr.
Ten se při svém výjezdu zajímal o celý areál obalovny včetně řídícího střediska a prohlédl si také materiál, se kterým obalovna asfaltových směsí pracuje. „Naši silničáři začali s opravou výtluků po zimě, naplno se rozbíhá také stavební sezona. Cvrkot byl vidět i na obalovně, kam přijížděla vozidla doplnit asfaltové směsi i pro naše stavby,“ sdělil Valtr.
O obalovnách
Obalovny jsou specializovaná zařízení, kde se vyrábějí asfaltové směsi určené pro stavbu a opravy vozovek. Při výrobě se zahřáté kamenivo smíchá s pojivem a dalšími přísadami, čímž vznikne pevná směs vhodná k pokládce. Takto vzniklý materiál se používá například při budování silnic, dálnic nebo parkovišť. V pardubickém kraji se nachází několik obaloven, které vyrábějí směsi zejména pro silniční stavby v regionu. Fungují v době, kdy meteorologické podmínky dovolují opravy komunikací.
Komentáře