Poradna_obrazek_canva.png
Katalog odpadů

Brzy dostanete pouze benzín s větším obsahem biolihu. Pro starší vozy to je špatná zpráva

| autor: Pavel Mohrmann| zdroj: AAA auto0

dawn-mcdonald-TIZmsrOw7vc-unsplash
zdroj: unsplash.com

Benzin Natural 95 nově obsahuje 10 % biolihu místo dosavadních 5 %. Bude k dostání u většiny čerpacích stanic v Česku. Benzín obsahující 10 % biolihu distribuují na českém území Orlen Unipetrol a čerpadlářská dvojka na trhu MOL, která provozuje více než 300 stanic.

Kvůli tomu se také od Nového roku na čerpacích stanicích u stojanů vydávajících 95oktanový benzín změní mezinárodní označení z dosavadního E5 na nové E10.

Není to dobrou zprávou pro majitele starších vozidel, především těch, které jsou vyrobené před rokem 2005. V tento rok vstoupila v platnost norma Euro 4. Nejen, že stále existuje pro takto stará vozidla trh, ale mnoho motoristů mají podobně stará auta v garážích a na parkovištích před svými domy.

Co tedy konkrétně hrozí starším vozům? Už současný obsah biolihu dělá z benzinu dlouhodobě obtížně skladovatelnou surovinu. Maximální skladovací lhůta se uvádí 3 měsíce. Jakékoli palivo obsahující líh není dlouhodobě stabilní. Líh má snahu vázat vodu ze vzdušné vlhkosti. Dalším problémem může být koroze palivového systému. Zejména spalovacího prostoru a výfuku.

Přestože na dosud používané palivo E5 dokáže jezdit většina i dříve vyrobených vozů, na E10 by neměla jezdit auta vyrobená před rokem 2005, byť existují výjimky. Vozy Alfa Romeo je možné tankovat benzin E10 až od roku výroby 2011.

Zásadní problém je v tom, že gumové a pryžové součásti palivového systému obsahují změkčovadla, která biolíh váže a znehodnocuje jejich materiálové vlastnosti. I kovová potrubí nemusí být chráněna dostatečně a mohou oxidovat.

Z dlouhodobého hlediska jsou možné problémy při studených startech a v celku logicky lze očekávat i zvýšení spotřeby paliva, které se týká relativně novějších motorů řízených lambda sondou, která nedostatek výkonu z lihu bude nahrazovat zvýšenou dodávkou směsi. U starších motorů s klasickým karburátorem půjde o snížení výkonu.

Posledním z mnoha problémů nového paliva může být biodegradace. Při delší odstávce mohou za určitých podmínek vznikat v palivu pevné či rosolovité žmolky, které mohou sedimentovat a ucpávat palivové trysky a filtry.

Majitelé starších vozů by měli u autorizovaných dealerů své značky zjistit, zda jejich vůz může pohánět nové palivo. Pokud tak neučiní, doporučuje se používat prémiové palivo 98 až 100 oktanů, které namísto ethanolu obsahuje složku ETBE (ethyl terc-butylether), která motoru nezpůsobuje v žádném případě to, co biolíh. Bohužel může ETBE vyvolat problém u veteránů s pevně nastaveným předstihem zážehu.

Označení paliv:

E5, E10, E85 – automobilový benzín, kde číslo znamená maximální obsah biolihu v palivu

B7, B10, B30, B100 – motorová nafta, kde číslo znamená maximální obsah biosložky v palivu.

XTL – syntetická nafta, která není ropného původu

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Vodárenství
Sovak
Zdravá města
Wasten
JRK
SKS
Ecobat
Nadace Partnerství
Adapterra Awards
Teplárna ČB
EkoWATT
Solární asociace
AKU-BAT
I-tec
SmVaK Ostrava
Energie AG
Den malých obcí
Denios
PSAS
Rema
K-tech Komunální technika
Meva a.s.
EKO-KOM
ČEVAK
Povodí Vltavy
SRVO
Bert
ORGREZ
Nevajgluj